U školi radim već godinama. Diplomirana knjižničarka sam po zanimanju. Primijetila sam da je potrebno djecu i učenike bontonizirati, a ponekad i odrasle.
Promatrajući ponašanje učenika u pojedinim karakterističnim situacijama u školi osmislila sam i školski bonton.
Školski bonton sadrži sljedeća područja
(klikni na + i pročitaj pravila pojedinog područja, te preuzmi pojedinačne kartice)
11Na putu do škole ljubazno pozdravim svoje prijatelje, poznanike i učitelje čime im iskažem svoje poštovanje i naklonost.
komunikacija-s-uciteljima-01.pdf
02Na ulazu u školu učenici daju prednost prolaza učiteljima.komunikacija-s-uciteljima-02.pdf
03Kad učenik razgovara s učiteljem, gleda ga u oči i izvadi ruke iz džepova.komunikacija-s-uciteljima-03.pdf
04Preporučljivo je da učenik pred učiteljem zauzme dostojanstven i odmjeren, a ne ukočen ili pretjerano opušten stav.komunikacija-s-uciteljima-04.pdf
05Od učenika se očekuje da ne prekida učitelja dok govori te da podignutom rukom nenametljivo učitelju dade do znanja kako želi nešto reći. Učenik će strpljivo pričekati da mu učitelj dade riječ. Učenik se s učiteljem neće prepirati.komunikacija-s-uciteljima-05.pdf
06Poželjno je da se učenik, ako nije pozvan kao sugovornik, udalji od učitelja koji s nekim razgovara.komunikacija-s-uciteljima-06.pdf
07Uljudno je ponuditi učitelju svoju pomoć kad je ona potrebna.komunikacija-s-uciteljima-07.pdf
08Ružno je izmišljati i širiti uvredljive priče o učitelju njemu iza leđa.komunikacija-s-uciteljima-08.pdf
09O učitelju, za vrijeme njegove odsutnosti, valja kazati samo ono što mu se može izgovoriti i u lice.komunikacija-s-uciteljima-09.pdf
10Nesuglasice s učiteljem rješavaju se na miran i pristojan način.bonton-u-skolskoj-knjiznici-01.pdf
02U školsku knjižnicu ulazi se u papučama jer čistoća pogoduje čuvanju knjiga.bonton-u-skolskoj-knjiznici-02.pdf
03Knjižnica nije prostor za trčanje i skakanje, nije predviđeno da se u njoj jede i pije.bonton-u-skolskoj-knjiznici-03.pdf
04Materijale kojima se učenici koriste u knjižnici, kao što su knjige, slikovnice, časopisi, bojice, igračke, treba nakon korištenja vratiti na mjesto.bonton-u-skolskoj-knjiznici-04.pdf
05Knjige se mogu posuditi za čitanje kod kuće uz predočenje članske iskaznice koja vrijedi do kraja osmoga razreda.bonton-u-skolskoj-knjiznici-05.pdf
06Učenici posuđuju knjige osobno od knjižničarke i njoj ih trebaju vratiti.bonton-u-skolskoj-knjiznici-06.pdf
07Samo zadužene knjige smiju se iznijeti iz knjižnice.bonton-u-skolskoj-knjiznici-07.pdf
08Odjednom se može posuditi samo jedna knjiga.bonton-u-skolskoj-knjiznici-08.pdf
09Knjige se posuđuju na rok od deset dana.bonton-u-skolskoj-knjiznici-09.pdf
10Tek kad se vrati prethodno zadužena knjiga, može se posuditi sljedeća knjiga.bonton-u-skolskoj-knjiznici-10.pdf
11Pokaže li se potreba, učenik može ponovno posuditi istu knjigu, ako ne vlada pojačana potražnja za tom knjigom.bonton-u-skolskoj-knjiznici-11.pdf
12Zaduženu knjigu odmah valja staviti u školsku torbu i u njoj je nositi kući.bonton-u-skolskoj-knjiznici-12.pdf
13Posuđenu knjigu preporučljivo je uvijek odlagati kod kuće na isto mjesto.bonton-u-skolskoj-knjiznici-13.pdf
14Prije čitanja potrebno je obrisati stol i oprati ruke.bonton-u-skolskoj-knjiznici-14.pdf
15Knjiga se čita za čistim stolom s olovkom u ruci i bilježnicom sa strane.bonton-u-skolskoj-knjiznici-15.pdf
16Za vrijeme čitanja knjige ne smije se niti jesti niti piti.bonton-u-skolskoj-knjiznici-16.pdf
17U knjizi se ne smije podcrtavati, pisati, šarati, kidati stranice. Umjesto savijanja uglova upotrebljava se straničnik koji služi za obilježavanje stranica.bonton-u-skolskoj-knjiznici-17.pdf
18Knjigu treba vratiti na vrijeme, tj. onoga nadnevka koji je otisnut na datumniku straga u knjizi.bonton-u-skolskoj-knjiznici-18.pdf
19Vrati li se knjiga u školsku knjižnicu s neopravdanim zakašnjenjem, kao nadoknadu za kašnjenje učenik može birati želi li naglas čitati bonton, želi li sudjelovati u odabranoj aktivnosti školske knjižnice ili darovati knjižnici 0,20 kn po danu kašnjenja. Kašnjenjem se ne smatraju dani provedeni u bolesti ili vrijeme školskih praznika i blagdana ili bilo koji drugi opravdani izostanak.bonton-u-skolskoj-knjiznici-19.pdf
20U slučaju da se posuđena knjiga izgubi, istu treba nadoknaditi.bonton-u-skolskoj-knjiznici-20.pdf
21Lektiru je moguće čitati i u knjižnici.20Prije obroka obvezno se peru ruke, a za vrijeme jela nije poželjno prigovarati hrani ili je ostaviti na tanjuru.
bonton-u-kazalistu-i-kinu-01.pdf
02Za kazalište ili koncert valja odjenuti svečaniju odjeću.bonton-u-kazalistu-i-kinu-02.pdf
03U kazalište treba doći 15 – 20 minuta ranije. U slučaju kašnjenja na početak predstave u gledalište nije moguće ući do stanke.bonton-u-kazalistu-i-kinu-03.pdf
04U garderobi treba ostaviti kapute, jakne, kišobrane, pakete i vrećice, šešire i kape.bonton-u-kazalistu-i-kinu-04.pdf
05Poželjno je prije predstave otići u WC.bonton-u-kazalistu-i-kinu-05.pdf
06Kad se prolazi kroz red do svojega mjesta, treba se licem okrenuti onima koji već tamo sjede i ispričati im se što ustaju kako bi nas pustili do našega mjesta.bonton-u-kazalistu-i-kinu-06.pdf
07Idu li na predstavu muška i ženska osoba, ženska osoba sjest će na sjedalo s desne strane osim ako je vidljivost bolja na lijevoj strani pa će joj muška osoba prepustiti svoje mjesto. Ako su u društvu dvije muške osobe i žena, žena će sjesti u sredinu.bonton-u-kazalistu-i-kinu-07.pdf
08Svaka osoba u gledalištu može se koristiti desnim naslonom među sjedalima, dok će lijevi naslon prepustiti susjedu.bonton-u-kazalistu-i-kinu-08.pdf
09Nije pristojno prstom pokazivati osobe ili predmete i zuriti u ljude, već ih valja pristojno i nenametljivo promatrati.bonton-u-kazalistu-i-kinu-09.pdf
10Za vrijeme kazališne predstave nije dopušteno jesti, piti, fotografirati, snimati i koristiti se mobitelom. Mobitel treba isključiti prije predstave. Također nije dopušteno pričati, šuškati, zviždati, davati glasne, neumjesne i prostačke primjedbe na sadržaj, neprestano približavati glave i ni na koji drugi način ometati praćenje predstave.bonton-u-kazalistu-i-kinu-10.pdf
11Osoba, koja je prehlađena pa stalno briše nos, kašlje ili kiše, ne bi trebala doći na predstavu jer smeta ostalima u gledalištu.bonton-u-kazalistu-i-kinu-11.pdf
12Ako je nužno za vrijeme predstave izaći iz gledališta, treba to učiniti polako i tiho.bonton-u-kazalistu-i-kinu-12.pdf
13Nije poželjno pretjerivati u pljeskanju, a najbolje je pljeskati na kraju predstave.bonton-u-kazalistu-i-kinu-13.pdf
14Tek kad glumci izađu sa scene, valja izaći iz gledališta.Na temelju zapažanja muzejskih pedagoginja Kristine Pavlović iz Muzeja Dvor Veliki Tabor i Maline Zuccon Martić iz Muzeja za umjetnost i obrt iz Zagreba te drugih muzejskih djelatnika Etnografskog, Školskog, Arheološkog muzeja te Muzeja Trakošćan o ponašanju posjetitelja u muzeju, knjižničarke Danica Barbir Masar iz OŠ Trnjanska, Anđelka Golub iz OŠ Bukovac i Slavica Knezović iz OŠ Retkovec su na ŽSV školskih knjižničara 29. kolovoza 2018. u OŠ Josipa Račića sastavile Bonton u muzeju.
01Učenike treba pripremiti za posjet muzeju, kako bi znali što ih ondje čeka: gdje se nalazi, što je u njemu izloženo, što rade kustosi. 02Preporučljivo je kustosu muzeja unaprijed pripremiti pitanja. 03Kako učenici ne bi umorni došli u muzej, važno je da učitelji dobro isplaniraju raspored dana: koje aktivnosti prethode, a koje slijede nakon posjeta muzeju (razgled grada, posjet muzeju, McDonald’s). 04Najbolje je kad grupa za posjet muzeju obuhvati 25 učenika, odnosno 50 učenika u slučaju da istodobno jedna grupa obilazi izloške, a druga je grupa na radionici. 05Optimalno trajanje posjeta učenika muzeju je 30-45 min. 06Pretpostavlja se kako su učitelji s učenicima prethodno porazgovarali o primjerenom ponašanju u muzeju, a prije ulaska u muzej ponovili su ta pravila ponašanja. 07Mokre kapute, ruksake, kišobrane i druge velike predmete obvezno je odložiti u garderobi. 08Jelo i piće nije dopušteno konzumirati u muzeju, osim u kafeteriji ako je muzej ima. 09Vodič je osoba oko koje se okuplja grupa, dok su učitelji razmješteni tako da mogu nadgledati cijelu grupu. 10Učenici manjih gradova često se bolje ponašaju u muzeju od zagrebačkih učenika. Problem se zna javiti kad učenici smatraju da se mogu ponašati kako žele jer su platili ulaznicu. 11Poželjno je da učitelji unaprijed upozore muzejske djelatnike na dijete u grupi koje ima nekih poteškoća. 12Od učitelja se očekuje da se ne opuštaju tijekom razgledavanja muzeja, već da brinu o disciplini učenika, dok muzejski djelatnici brinu o stručnome dijelu. 13U muzeju se valja kretati polako. 14Ispred izloška najbolje je stati na udaljenosti od najmanje pola metra. 15Važno je znati da se predmeti u muzeju ne smiju dirati, osim replika i posebno označenih predmeta. 16Vodiča valja slušati u tišini, ako se kome treba što reći, neka to bude jako tiho. 17Imamo li kakvih pitanja, dat ćemo vodiču znak rukom. 18Mobitelom, čiji je zvuk isključen tijekom razgledavanja muzeja, dozvoljeno je slikati bez bljeskalice, jer svjetlost šteti izlošcima. 19Učenici ne smiju zamijeniti muzej dvoranom za tjelesni. 20Pojedinim učenicima, koji imaju nedostatak pažnje, učitelj će svojim autoritetom pronaći lijek kako lakše izdržati vodstvo kroz muzej. 21Obzir prema ostalim posjetiteljima muzeja učenici pokazuju kad ne stvaraju buku, ne trče, ne igraju se skrivača, ne guraju se i daju drugima prostora po svojoj mjeri. 22Preporučljivo je slijediti i slušati vodiča, a potom samostalno obići sve izloške u desetak minuta kada si sami možemo odrediti smjer kretanja. 23Vrlo je neugodno kad djeca kasnije dođu u muzej u pratnji svojih roditelja pa se neprilično ponašaju, a roditelji se ne protive takvu ponašanju.…O
Ovdje možeš preuzeti cijeli Školski bonton (do Bontona u muzeju) u pdf formatu: skolski-bonton.pdf (6MB)
Kako su učitelji i drugi djelatnici škole zatrpani poslom s učenicima i isto toliko administracijom, pretpostavljam da će s veseljem preuzeti i koristiti ove već gotove materijale kako bi promicali bolje ponašanje kod učenika.
U mojoj školskoj knjižnici OŠ Granešina koristim taj školski bonton kad učenici zakasne vratiti lektiru pa čitaju naglas onoliko kartica bontona koliko su dana zakasnili. I rezultati su pozitivni. Tom prilikom učenik bude suočen s kvalitetom svojega čitanja, čita li tečno ili sriče slova, čita li pogrješno riječi pa u konačnici ne razumije tekst koji je pročitao. Tako čitanje bontona postaje ujedno i individualna govorna vježba.
Školski bonton je lektorirala Anita Poslon, prof. Grafički uredila Ana Ćurković Zelić iz Desetog sela.
Ovdje možeš preuzeti cijeli Bontona u muzeju u pdf formatu: bonton-u-muzeju.pdf
Od nastavnika se očekuje da učenicima očude posjet muzeju, savjetuje muzejska pedagoginja Malina Zuccon Martić.
Na temelju zapažanja muzejskih pedagoginja Kristine Pavlović iz Muzeja Dvor Veliki Tabor i Maline Zuccon Martić iz Muzeja za umjetnost i obrt iz Zagreba te drugih muzejskih djelatnika Etnografskog, Školskog, Arheološkog muzeja te Muzeja Trakošćan o ponašanju posjetitelja u muzeju, knjižničarke Danica Barbir Masar iz OŠ Trnjanska, Anđelka Golub iz OŠ Bukovac i Slavica Knezović iz OŠ Retkovec su na ŽSV školskih knjižničara 29. kolovoza 2018. u OŠ Josipa Račića sastavile Bonton u muzeju.
Bonton u muzeju je grafički uredila Karin Werner Klement iz male tvornice ideja. Za ilustraciju su korištene ikone sa icons8.com.