U školi radim već godinama. Diplomirana knjižničarka sam po zanimanju. Primijetila sam da je potrebno djecu i učenike bontonizirati, a ponekad i odrasle.

Promatrajući ponašanje učenika u pojedinim karakterističnim situacijama u školi osmislila sam i školski bonton.

Školski bonton sadrži sljedeća područja

(klikni na + i pročitaj pravila pojedinog područja, te preuzmi pojedinačne kartice)

01Navečer prije spavanja provjerim jesu li napisane sve zadaće za školu. Sve potrebne udžbenike, bilježnice, papuče i pribor stavim u torbu, pripremim čistu odjeću i obuću za sljedeći dan. Odlazim ranije na počinak, oko 22 sata.

od-kuce-do-skole-01.pdf

02Ujutro, kad ustanem, pripremim si doručak, operem zube, umijem se, počešljam, odjenem i s veseljem krenem u školu, sa željom da budem pristojan i uspješan, da učitelji i učenici budu zadovoljni sa mnom.

od-kuce-do-skole-02.pdf

03Na početku dana obećam si da ću strpljivo pratiti nastavu. Iako me neki predmet baš ne zanima, zamišljat ću da baš taj predmet najviše volim i trudit ću se pažljivo slušati na satu.

od-kuce-do-skole-03.pdf

04Prije izlaska iz kuće odlučim da ću se ponašati najljepše što mogu. Kontrolirat ću se i nikomu neću dopustiti da me prisili na nedolično ponašanje. Nikoga neću izazivati ili mu se rugati. Lijepim ponašanjem želim steći naklonost prijatelja i školskih djelatnika.

od-kuce-do-skole-04.pdf

05U školu krećem dovoljno rano da na vrijeme, bez kašnjenja, stignem na nastavu.

od-kuce-do-skole-05.pdf

06Ljudi svugdje promatraju jedni druge, stoga ću se uglađeno ponašati kako bi o meni lijepo mislili. Ponašam li se pristojno, reći će da sam lijepo odgojen, što će usrećiti moje roditelje.

od-kuce-do-skole-06.pdf

07Idem li u školu pješice, oprezno se krećem prometnim ulicama. Hodam desnom stranom pločnika. Trebam li prijeći cestu, pogledom ulijevo i udesno, provjerim ne dolazi li vozilo. Najsigurnije mjesto za prijelaz ceste su zebra i semafor.

od-kuce-do-skole-07.pdf

08Vozim li se javnim prijevozom, prije ulaska u vozilo pustim putnike da izađu, sjednem ako nema starijih ili bolesnih, pazim da moja torba nikomu ne smeta.

od-kuce-do-skole-08.pdf

09Razgovarajući s prijateljima na putu do škole, izbjegavam žaliti se na učitelje i školu te biram vedre i pozitivne teme.

od-kuce-do-skole-9.pdf

10Putom ne bacam smeće svuda okolo, ne galamim, ne pljujem na cestu.

od-kuce-do-skole-10.pdf

11Na putu do škole ljubazno pozdravim svoje prijatelje, poznanike i učitelje čime im iskažem svoje poštovanje i naklonost.

01Ne dolazim prerano pred školu.

na-ulazu-u-skolu-01.pdf

02Dok čekam ulazak u školu, ne trčim po školskome travnjaku i cvjetnjaku, ne vičem, ne guram se, ne pljujem, ne bacam smeće svuda oko sebe.

na-ulazu-u-skolu-02.pdf

03Prema mlađim učenicima odnosim se zaštitnički i blagonaklono.

na-ulazu-u-skolu-03.pdf

04Učitelje i ostale djelatnike škole pristojno pozdravim ne praveći se da ih ne vidim i ne čekajući da oni prvi pozdrave mene.

na-ulazu-u-skolu-04.pdf

05Pred školom razgovaram o vedrim temama, ne prepirem se i ne izgovaram ružne riječi.

na-ulazu-u-skolu-05.pdf

06Strpljivo čekam učiteljev poziv i ne guram se na ulazu u školu jer nije neophodno ući prije svih ostalih.

na-ulazu-u-skolu-06.pdf

07Dođe li učitelj pred vrata, pustim ga da prođe prije mene, jer starije osobe imaju prednost.

na-ulazu-u-skolu-07.pdf

08Čim uđem u školu, obujem papuče. Dogodi li se da zaboravim papuče, priznam to dežurnome učitelju i ne izmišljam da su mi tenisice, u kojima dolazim od kuće, papuče za školu.

na-ulazu-u-skolu-08.pdf

09Odjeću i obuću uredno odložim u garderobi gdje tuđe stvari ne bacam na pod i ne raskapam po stvarima koje nisu moje.

na-ulazu-u-skolu-09.pdf

10Žvakaću, koja mi je osvježila dah, izvadim iz usta i omotanu papirićem bacim u koš.

na-ulazu-u-skolu-10.pdf

11Ne kasnim namjerno na prvi sat i ne izmišljam isprike.

na-ulazu-u-skolu-11.pdf

01Učenici hodaju po školi u školskim papučama.

na-hodnicima-skole-01.pdf

02Hodnicima se valja kretati desnom stranom ne približavajući se vratima učionica.

na-hodnicima-skole-02.pdf

03Hodnicima se ne trči, ne igra se lovice i ne nagurava se s učenicima.

na-hodnicima-skole-03.pdf

04Hodnik nije mjesto za igru loptom.

na-hodnicima-skole-04.pdf

05U školu ne treba doći prerano, ako će vrijeme do nastave proći u dosađivanju na hodniku.

na-hodnicima-skole-05.pdf

06Ružno je vidjeti grupu učenika koji se „igraju“ tako što galame jedni na druge, vrijeđaju se, tuku i međusobno si prijete.

na-hodnicima-skole-06.pdf

07Neprihvatljivo je ponašanje kad učenici u prolazu hodnikom prave buku lupajući šakama po vratima, kutijama od struje ili zaštitnome ormariću hidranta.

na-hodnicima-skole-07.pdf

08Umjesto da se učenici rugaju onomu tko se na hodniku spotaknuo i pao, poželjno je priskočiti u pomoć osobi kojoj se dogodila nezgoda i provjeriti je li se ozlijedila.

na-hodnicima-skole-08.pdf

09Nije dopušteno otvarati prozore na hodniku učenicima koji žele tako ući u školu.

na-hodnicima-skole-09.pdf

10Pod hodnika nije predviđen za pisanje domaćih zadaća.

na-hodnicima-skole-10.pdf

11Učenici, koji jedu na hodniku, trebali bi pripaziti da ostatci hrane i ambalaža ne budu bačeni na pod.

na-hodnicima-skole-11.pdf

12Na zid hodnika ne smije se niti pisati niti se naslanjati prljavim papučama.

na-hodnicima-skole-12.pdf

13Učenici se na hodniku ne smiju gađati narančama, mandarinama ili pecivom iznesenim iz blagovaonice jer se tako onečišćuje škola.

na-hodnicima-skole-13.pdf

14Nije prihvatljivo slušati preglasnu glazbu sa svojih mobilnih i drugih uređaja.

na-hodnicima-skole-14.pdf

15Torbe se odlažu uza zid učionice, a ne po cijeloj širini hodnika.

na-hodnicima-skole-15.pdf

01Početak nastavnoga sata učenici mirno čekaju pred vratima učionice.

u-ucionici-01.pdf

02Prije ulaska u učionicu obvezno je isključiti mobitel i ostale uređaje te ih spremiti u torbu, a gumu za žvakanje izvaditi iz usta i omotanu papirićem baciti u smeće.

u-ucionici-02.pdf

03Učitelj prvi ulazi u učionicu, nakon njega bez guranja ulaze učenice i za njima učenici.

u-ucionici-03.pdf

04Kad dođu do svojega mjesta u učionici, učenici zastanu načas kako bi mirnim uspravnim stavom bez ikakvih riječi pozdravili učitelja.

u-ucionici-04.pdf

05Tek kad učitelj odzdravi, učenici smiju sjesti i izvaditi iz torbe pribor za taj sat.

u-ucionici-05.pdf

06Poželjno je školsku torbu odložiti odmah uz klupu kako ne bi smetala prolazu učenika i učitelja između redova.

u-ucionici-06.pdf

07Ako je učeniku dosadno na satu, to ne pokazuje, nego strpljivo i pristojno prati što se radi.

u-ucionici-07.pdf

08Ono što učitelj diktira ili govori, učenici disciplinirano zapisuju ili prepisuju s ploče.

u-ucionici-08.pdf

09Treba li učenik nešto priopćiti svomu susjedu, neka to kaže tiho, ne ometajući druge.

u-ucionici-09.pdf

10Pristojnim ponašanjem učenik pokazuje učitelju svoje poštovanje.

u-ucionici-10.pdf

11Učitelje i učiteljice valja oslovljavati s gospođo/gospodine ili učiteljice/učitelju, čemu se može dodati prezime. Nedopustivo je učitelje i učiteljice oslovljavati osobnom zamjenicom (on, ona), nadimcima, imenom ili izobličenim prezimenom (npr. Dolazi Anićka!).

u-ucionici-11.pdf

12Za vrijeme nastavnoga sata nije dopušteno izmišljati isprike za izlazak iz učionice i šetati hodnicima. Jedino je dopušteno izaći iz učionice zbog stvarne potrebe. (Smijem li na WC?).

u-ucionici-12.pdf

13Zabavljanje učenika, bockanje, slanje pisanih poruka i sve drugo čime se odvraća pozornost s gradiva koje se obrađuje na satu nije primjereno.

u-ucionici-13.pdf

14Kad redar briše ploču iza leđa učitelja, ne pravi nedolične grimase i nepodopštine.

u-ucionici-14.pdf

15Klupu, stolac i ostali inventar učionice treba čuvati od oštećivanja kao što su šaranje i struganje.

u-ucionici-15.pdf

16Učenici bi trebali biti svjesni važnosti ocjena, ali i toga da je njihovo pristojno ponašanje još važnije.

u-ucionici-16.pdf

17Svaki učenik strpljivo sluša što drugi govori i čeka svoj red da dobije riječ.

u-ucionici-17.pdf

18Poželjno je da učenik dizanjem ruke prilikom ispitivanja ne želi samo stvoriti dojam kako nešto zna, nego daje do znanja da zna ono što želi reći, da ima spreman odgovor.

u-ucionici-18.pdf

19Na satu se učenici međusobno uvažavaju i ne rugaju se jedni drugima kad netko u nečemu pogriješi.

u-ucionici-19.pdf

20Piše li se ispit, pošten učenik ne prepisuje jer se pouzdaje u svoje znanje.

u-ucionici-20.pdf

21Kad koji učenik odgovara pred pločom, ostali učenici ne šapću mu kako ga ne bi zbunili.

u-ucionici-21.pdf

22Na kraju sata učenici napuste svoje mjesto u klupi tek kad im učitelj to dopusti. Pokupe sve svoje stvari i otpatke, ostave uredno svoje radno mjesto, pozdrave učitelja i mirno izađu iz učionice.

u-ucionici-22.pdf

23Ima li učenik bilo kakvih nesuglasica s učiteljem, rješava ih na miran način. Ako je učitelja čime povrijedio, red je da se učenik ispriča učitelju. Učitelj će sve razumjeti i ispriku uvažiti kad mu učenik kulturno objasni, zamoli ga, obeća mu i obećanje ispuni.

u-ucionici-23.pdf

01Učenici s poštovanjem pozdravljaju učitelje na ulici, ispred škole i u školi.

komunikacija-s-uciteljima-01.pdf

02Na ulazu u školu učenici daju prednost prolaza učiteljima.

komunikacija-s-uciteljima-02.pdf

03Kad učenik razgovara s učiteljem, gleda ga u oči i izvadi ruke iz džepova.

komunikacija-s-uciteljima-03.pdf

04Preporučljivo je da učenik pred učiteljem zauzme dostojanstven i odmjeren, a ne ukočen ili pretjerano opušten stav.

komunikacija-s-uciteljima-04.pdf

05Od učenika se očekuje da ne prekida učitelja dok govori te da podignutom rukom nenametljivo učitelju dade do znanja kako želi nešto reći. Učenik će strpljivo pričekati da mu učitelj dade riječ. Učenik se s učiteljem neće prepirati.

komunikacija-s-uciteljima-05.pdf

06Poželjno je da se učenik, ako nije pozvan kao sugovornik, udalji od učitelja koji s nekim razgovara.

komunikacija-s-uciteljima-06.pdf

07Uljudno je ponuditi učitelju svoju pomoć kad je ona potrebna.

komunikacija-s-uciteljima-07.pdf

08Ružno je izmišljati i širiti uvredljive priče o učitelju njemu iza leđa.

komunikacija-s-uciteljima-08.pdf

09O učitelju, za vrijeme njegove odsutnosti, valja kazati samo ono što mu se može izgovoriti i u lice.

komunikacija-s-uciteljima-09.pdf

10Nesuglasice s učiteljem rješavaju se na miran i pristojan način.

komunikacija-s-uciteljima-10.pdf

01Od učionice do blagovaonice učenici hodaju u koloni umjerenom brzinom.

bonton-u-blagovaonici-01.pdf

02Prije jela obvezno je oprati ruke.

bonton-u-blagovaonici-02.pdf

03Kad se približe stolu s hranom, učenici hranu uzimaju postupno, po redu, ne gurajući se.

bonton-u-blagovaonici-03.pdf

04S pladnja treba uzeti obrok koji je prvi po redu bez prebiranja.

bonton-u-blagovaonici-04.pdf

05Obrok je preporučljivo jesti polako i smireno. Nije zdravo žurno gutati nedovoljno prožvakanu hranu.

bonton-u-blagovaonici-05.pdf

06Treba paziti da se jede iznad stola kako se ne bi mrvilo i prolijevalo po podu.

bonton-u-blagovaonici-06.pdf

07Učenici jedni drugima za vrijeme jela ne smiju smetati guranjem i vikanjem.

bonton-u-blagovaonici-07.pdf

08Ostane li još koji obrok kao višak, nije poželjno da se učenici posvađaju oko toga koga će dopasti.

bonton-u-blagovaonici-08.pdf

09Nagrizeni kruh ili otpijeni napitak nikako se ne smije vratiti u istu posudu s čistom i netaknutom hranom.

bonton-u-blagovaonici-09.pdf

10Velika je pogodnost imati gotovu toplu hranu u školi, stoga pripremljenu hranu treba pojesti.

bonton-u-blagovaonici-10.pdf

11Pristojno je stol i svoje mjesto u blagovaonici nakon jela pospremiti.

bonton-u-blagovaonici-11.pdf

12Hrana se ne smije iznositi iz blagovaonice i jesti na školskim hodnicima i u učionici.

bonton-u-blagovaonici-12.pdf

01U WC se odlazi samo po potrebi.

bonton-u-WCu-01.pdf

02WC nije mjesto za druženje i razgovor, međusobne obračune i skrivanje pred učiteljima.

bonton-u-WCu-02.pdf

03Nije dopušteno kucati na vrata WC-a i požurivati osobu koja je unutra.

bonton-u-WCu-03.pdf

04Ne bacamo u WC školjku previše papira ili druge otpatke jer bi se mogao začepiti odvod.

bonton-u-WCu-04.pdf

05Kad u WC školjki zaostane prljavština, valja je očistiti četkom.

bonton-u-WCu-05.pdf

06Nakon korištenja WC-a treba pustiti vodu iz vodokotlića.

bonton-u-WCu-06.pdf

07Nije lijepo iza sebe ostaviti prljav WC. Papirom se može obrisati WC daska kad se slučajno uprlja.

bonton-u-WCu-07.pdf

08Vrata i zidovi WC-a nisu mjesta za pisanje poruka.

bonton-u-WCu-08.pdf

09Na WC dasku ne smije se stati jer bi se mogla slomiti.

bonton-u-WCu-09.pdf

10Ni na koji način ne smije se raditi šteta na inventaru WC-a.

bonton-u-WCu-10.pdf

11Valja si priuštiti osjećaj zadovoljstva kad se iza sebe ostavi čist WC. Možemo zamisliti zadovoljstvo osobe koja će kasnije ući u uredan WC.

bonton-u-WCu-11.pdf

12Nakon korištenja WC-a obvezno je oprati ruke.

bonton-u-WCu-12.pdf

13Kad operemo ruke, vodu iznad umivaonika zatvorimo.

bonton-u-WCu-13.pdf

14Papirnate ručnike valja umjereno trošiti i nakon uporabe baciti ih, kao i druge otpatke, u smeće.

bonton-u-WCu-14.pdf

15Nije dopušteno vodu iznositi iz sanitarnoga čvora za prskanje učenika i druge nepodopštine.

bonton-u-WCu-15.pdf

01Na vratima škole i školske knjižnice piše RADNO VRIJEME KNJIŽNICE.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-01.pdf

02U školsku knjižnicu ulazi se u papučama jer čistoća pogoduje čuvanju knjiga.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-02.pdf

03Knjižnica nije prostor za trčanje i skakanje, nije predviđeno da se u njoj jede i pije.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-03.pdf

04Materijale kojima se učenici koriste u knjižnici, kao što su knjige, slikovnice, časopisi, bojice, igračke, treba nakon korištenja vratiti na mjesto.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-04.pdf

05Knjige se mogu posuditi za čitanje kod kuće uz predočenje članske iskaznice koja vrijedi do kraja osmoga razreda.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-05.pdf

06Učenici posuđuju knjige osobno od knjižničarke i njoj ih trebaju vratiti.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-06.pdf

07Samo zadužene knjige smiju se iznijeti iz knjižnice.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-07.pdf

08Odjednom se može posuditi samo jedna knjiga.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-08.pdf

09Knjige se posuđuju na rok od deset dana.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-09.pdf

10Tek kad se vrati prethodno zadužena knjiga, može se posuditi sljedeća knjiga.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-10.pdf

11Pokaže li se potreba, učenik može ponovno posuditi istu knjigu, ako ne vlada pojačana potražnja za tom knjigom.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-11.pdf

12Zaduženu knjigu odmah valja staviti u školsku torbu i u njoj je nositi kući.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-12.pdf

13Posuđenu knjigu preporučljivo je uvijek odlagati kod kuće na isto mjesto.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-13.pdf

14Prije čitanja potrebno je obrisati stol i oprati ruke.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-14.pdf

15Knjiga se čita za čistim stolom s olovkom u ruci i bilježnicom sa strane.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-15.pdf

16Za vrijeme čitanja knjige ne smije se niti jesti niti piti.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-16.pdf

17U knjizi se ne smije podcrtavati, pisati, šarati, kidati stranice. Umjesto savijanja uglova upotrebljava se straničnik koji služi za obilježavanje stranica.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-17.pdf

18Knjigu treba vratiti na vrijeme, tj. onoga nadnevka koji je otisnut na datumniku straga u knjizi.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-18.pdf

19Vrati li se knjiga u školsku knjižnicu s neopravdanim zakašnjenjem, kao nadoknadu za kašnjenje učenik može birati želi li naglas čitati bonton, želi li sudjelovati u odabranoj aktivnosti školske knjižnice ili darovati knjižnici 0,20 kn po danu kašnjenja. Kašnjenjem se ne smatraju dani provedeni u bolesti ili vrijeme školskih praznika i blagdana ili bilo koji drugi opravdani izostanak.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-19.pdf

20U slučaju da se posuđena knjiga izgubi, istu treba nadoknaditi.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-20.pdf

21Lektiru je moguće čitati i u knjižnici.

bonton-u-skolskoj-knjiznici-21.pdf

01Kad smo odlučili poći na izlet sa školom, znači da smo spremni na napor i disciplinirano ponašanje.

izletnicki-bonton-01.pdf

02Za izlet je prikladna slojevita odjeća, duge hlače i zatvorena obuća. Po potrebi treba ponijeti kišobran, kišnu kabanicu ili vjetrovku, kapu ili šešir, flaster i tabletu protiv povraćanja.

izletnicki-bonton-02.pdf

03Vrijedne predmete nije poželjno nositi sa sobom na izlet.

izletnicki-bonton-03.pdf

04Dovoljno hrane i pića te nešto novca svakako se trebaju naći u našemu izletničkom ruksaku. Novac valja trošiti oprezno.

izletnicki-bonton-04.pdf

05Vrijeme polaska na izlet treba poštivati jer grupa neće čekati pojedince koji zakasne.

izletnicki-bonton-05.pdf

06U autobusu se za vrijeme vožnje ne smije ustajati sa sjedala, hodati autobusom, ne smije se vikati, a također nije poželjno niti jesti, niti piti.

izletnicki-bonton-06.pdf

07Svoje smeće u pogodnome trenutku treba odložiti u koš za smeće.

izletnicki-bonton-07.pdf

08Svatko pazi na svoje stvari i svi brinu jedni o drugima te se međusobno upozoravaju prijeti li ikomu kakva nezgoda.

izletnicki-bonton-08.pdf

09Vedro i dobronamjerno raspoloženje valja podržavati, a razmaženost valja zaboraviti.

izletnicki-bonton-09.pdf

10Na izletu svi budno prate upozorenja, upute, savjete i dogovore s vodičem grupe.

izletnicki-bonton-10.pdf

11Grupa cijelo vrijeme treba biti zajedno. Ako je potrebno izdvojiti se iz nje, o tome treba obavijestiti vodiča.

izletnicki-bonton-11.pdf

12U koloni se ide disciplinirano desnom stranom pješačke staze po dvoje-troje, jedni iza drugih, bez razmaka.

izletnicki-bonton-12.pdf

13U koloni se hoda umjerenom brzinom kako nitko ne bi zaostao.

izletnicki-bonton-13.pdf

14Nedopustivo je ismijavanje onih kojima je teže hodati ili su sporiji.

izletnicki-bonton-14.pdf

15Opasno je približavati se rubu rijeke ili stijene, naginjati se preko ograde mosta, bacati kamenje, pretrčavati cestu bez provjere.

izletnicki-bonton-15.pdf

16U prirodi nije dopušteno plašiti i izazivati životinje, bacati smeće, brati cvijeće, paliti vatru.

izletnicki-bonton-16.pdf

17U prirodi se valja kretati samo utrtom stazom s koje se ne smije skretati.

izletnicki-bonton-17.pdf

18Prilikom obilaska muzeja izloženi predmeti razgledaju se, ali se ne dotiču.

izletnicki-bonton-18.pdf

19Koristeći WC, treba paziti da nakon uporabe ostane uredan i čist.

izletnicki-bonton-19.pdf

20Prije obroka obvezno se peru ruke, a za vrijeme jela nije poželjno prigovarati hrani ili je ostaviti na tanjuru.

izletnicki-bonton-20.pdf

01Kazalište je hram kulture i umjetnosti u kojemu se izvode dramske, operne i baletne predstave u čijim izvedbama sudjeluju mnogobrojni stručnjaci. Svoje poštovanje prema kazalištu pokazat ćemo pristojnim i uglađenim ponašanjem.

bonton-u-kazalistu-i-kinu-01.pdf

02Za kazalište ili koncert valja odjenuti svečaniju odjeću.

bonton-u-kazalistu-i-kinu-02.pdf

03U kazalište treba doći 15 – 20 minuta ranije. U slučaju kašnjenja na početak predstave u gledalište nije moguće ući do stanke.

bonton-u-kazalistu-i-kinu-03.pdf

04U garderobi treba ostaviti kapute, jakne, kišobrane, pakete i vrećice, šešire i kape.

bonton-u-kazalistu-i-kinu-04.pdf

05Poželjno je prije predstave otići u WC.

bonton-u-kazalistu-i-kinu-05.pdf

06Kad se prolazi kroz red do svojega mjesta, treba se licem okrenuti onima koji već tamo sjede i ispričati im se što ustaju kako bi nas pustili do našega mjesta.

bonton-u-kazalistu-i-kinu-06.pdf

07Idu li na predstavu muška i ženska osoba, ženska osoba sjest će na sjedalo s desne strane osim ako je vidljivost bolja na lijevoj strani pa će joj muška osoba prepustiti svoje mjesto. Ako su u društvu dvije muške osobe i žena, žena će sjesti u sredinu.

bonton-u-kazalistu-i-kinu-07.pdf

08Svaka osoba u gledalištu može se koristiti desnim naslonom među sjedalima, dok će lijevi naslon prepustiti susjedu.

bonton-u-kazalistu-i-kinu-08.pdf

09Nije pristojno prstom pokazivati osobe ili predmete i zuriti u ljude, već ih valja pristojno i nenametljivo promatrati.

bonton-u-kazalistu-i-kinu-09.pdf

10Za vrijeme kazališne predstave nije dopušteno jesti, piti, fotografirati, snimati i koristiti se mobitelom. Mobitel treba isključiti prije predstave. Također nije dopušteno pričati, šuškati, zviždati, davati glasne, neumjesne i prostačke primjedbe na sadržaj, neprestano približavati glave i ni na koji drugi način ometati praćenje predstave.

bonton-u-kazalistu-i-kinu-10.pdf

11Osoba, koja je prehlađena pa stalno briše nos, kašlje ili kiše, ne bi trebala doći na predstavu jer smeta ostalima u gledalištu.

bonton-u-kazalistu-i-kinu-11.pdf

12Ako je nužno za vrijeme predstave izaći iz gledališta, treba to učiniti polako i tiho.

bonton-u-kazalistu-i-kinu-12.pdf

13Nije poželjno pretjerivati u pljeskanju, a najbolje je pljeskati na kraju predstave.

bonton-u-kazalistu-i-kinu-13.pdf

14Tek kad glumci izađu sa scene, valja izaći iz gledališta.

bonton-u-kazalistu-i-kinu-14.pdf

01Unatoč nestrpljenju da školski praznici što prije nastupe, u školi se od učenika očekuje da se ponašaju strpljivo te da kontroliraju svoje ponašanje.

blagdanski-bonton-01.pdf

02Petardama nije poželjno narušavati sigurnost, mir i veselje.

blagdanski-bonton-02.pdf

03Lijepo je kad u školi učenici jedni drugima, učiteljima i ostalim školskim djelatnicima požele svako dobro za blagdane.

blagdanski-bonton-03.pdf

04Ukućanima treba prije blagdana pomoći urediti stan i pripremiti hranu.

blagdanski-bonton-04.pdf

05U svečanome blagdanskom raspoloženju sebi treba obećati kako ljudima nesebično darivati dobrotu i radost.

blagdanski-bonton-05.pdf

Od nastavnika se očekuje da učenicima očude posjet muzeju, savjetuje muzejska pedagoginja Malina Zuccon Martić.

Na temelju zapažanja muzejskih pedagoginja Kristine Pavlović iz Muzeja Dvor Veliki Tabor i Maline Zuccon Martić iz Muzeja za umjetnost i obrt iz Zagreba te drugih muzejskih djelatnika Etnografskog, Školskog, Arheološkog muzeja te Muzeja Trakošćan o ponašanju posjetitelja u muzeju, knjižničarke Danica Barbir Masar iz OŠ Trnjanska, Anđelka Golub iz OŠ Bukovac i Slavica Knezović iz OŠ Retkovec su na ŽSV školskih knjižničara 29. kolovoza 2018. u OŠ Josipa Račića sastavile Bonton u muzeju.

01Učenike treba pripremiti za posjet muzeju, kako bi znali što ih ondje čeka: gdje se nalazi, što je u njemu izloženo, što rade kustosi.

Bonton-u-muzeju-01.pdf

02Preporučljivo je kustosu muzeja unaprijed pripremiti pitanja.

Bonton-u-muzeju-02.pdf

03Kako učenici ne bi umorni došli u muzej, važno je da učitelji dobro isplaniraju raspored dana: koje aktivnosti prethode, a koje slijede nakon posjeta muzeju (razgled grada, posjet muzeju, McDonald’s).

Bonton-u-muzeju-03.pdf

04Najbolje je kad grupa za posjet muzeju obuhvati 25 učenika, odnosno 50 učenika u slučaju da istodobno jedna grupa obilazi izloške, a druga je grupa na radionici.

Bonton-u-muzeju-04.pdf

05Optimalno trajanje posjeta učenika muzeju je 30-45 min.

Bonton-u-muzeju-05.pdf

06Pretpostavlja se kako su učitelji s učenicima prethodno porazgovarali o primjerenom ponašanju u muzeju, a prije ulaska u muzej ponovili su ta pravila ponašanja.

Bonton-u-muzeju-06.pdf

07Mokre kapute, ruksake, kišobrane i druge velike predmete obvezno je odložiti u garderobi.

Bonton-u-muzeju-07.pdf

08Jelo i piće nije dopušteno konzumirati u muzeju, osim u kafeteriji ako je muzej ima.

Bonton-u-muzeju-08.pdf

09Vodič je osoba oko koje se okuplja grupa, dok su učitelji razmješteni tako da mogu nadgledati cijelu grupu.

Bonton-u-muzeju-09.pdf

10Učenici manjih gradova često se bolje ponašaju u muzeju od zagrebačkih učenika. Problem se zna javiti kad učenici smatraju da se mogu ponašati kako žele jer su platili ulaznicu.

Bonton-u-muzeju-10.pdf

11Poželjno je da učitelji unaprijed upozore muzejske djelatnike na dijete u grupi koje ima nekih poteškoća.

Bonton-u-muzeju-11.pdf

12Od učitelja se očekuje da se ne opuštaju tijekom razgledavanja muzeja, već da brinu o disciplini učenika, dok muzejski djelatnici brinu o stručnome dijelu.

Bonton-u-muzeju-12.pdf

13U muzeju se valja kretati polako.

Bonton-u-muzeju-13.pdf

14Ispred izloška najbolje je stati na udaljenosti od najmanje pola metra.

Bonton-u-muzeju-14.pdf

15Važno je znati da se predmeti u muzeju ne smiju dirati, osim replika i posebno označenih predmeta.

Bonton-u-muzeju-15.pdf

16Vodiča valja slušati u tišini, ako se kome treba što reći, neka to bude jako tiho.

Bonton-u-muzeju-16.pdf

17Imamo li kakvih pitanja, dat ćemo vodiču znak rukom.

Bonton-u-muzeju-17.pdf

18Mobitelom, čiji je zvuk isključen tijekom razgledavanja muzeja, dozvoljeno je slikati bez bljeskalice, jer svjetlost šteti izlošcima.

Bonton-u-muzeju-18.pdf

19Učenici ne smiju zamijeniti muzej dvoranom za tjelesni.

Bonton-u-muzeju-19.pdf

20Pojedinim učenicima, koji imaju nedostatak pažnje, učitelj će svojim autoritetom pronaći lijek kako lakše izdržati vodstvo kroz muzej.

Bonton-u-muzeju-20.pdf

21Obzir prema ostalim posjetiteljima muzeja učenici pokazuju kad ne stvaraju buku, ne trče, ne igraju se skrivača, ne guraju se i daju drugima prostora po svojoj mjeri.

Bonton-u-muzeju-21.pdf

22Preporučljivo je slijediti i slušati vodiča, a potom samostalno obići sve izloške u desetak minuta kada si sami možemo odrediti smjer kretanja.

Bonton-u-muzeju-22.pdf

23Vrlo je neugodno kad djeca kasnije dođu u muzej u pratnji svojih roditelja pa se neprilično ponašaju, a roditelji se ne protive takvu ponašanju.

Bonton-u-muzeju-23.pdf

…O

Ovdje možeš preuzeti cijeli Školski bonton (do Bontona u muzeju) u pdf formatu: skolski-bonton.pdf (6MB)

Kako su učitelji i drugi djelatnici škole zatrpani poslom s učenicima i isto toliko administracijom, pretpostavljam da će s veseljem preuzeti i koristiti ove već gotove materijale kako bi promicali bolje ponašanje kod učenika.

U mojoj školskoj knjižnici OŠ Granešina koristim taj školski bonton kad učenici zakasne vratiti lektiru pa čitaju naglas onoliko kartica bontona koliko su dana zakasnili. I rezultati su pozitivni. Tom prilikom učenik bude suočen s kvalitetom svojega čitanja, čita li tečno ili sriče slova, čita li pogrješno riječi pa u konačnici ne razumije tekst koji je pročitao. Tako čitanje bontona postaje ujedno i individualna govorna vježba.

Školski bonton je lektorirala Anita Poslon, prof. Grafički uredila Ana Ćurković Zelić iz Desetog sela.

Ovdje možeš preuzeti cijeli Bontona u muzeju u pdf formatu: bonton-u-muzeju.pdf

Od nastavnika se očekuje da učenicima očude posjet muzeju, savjetuje muzejska pedagoginja Malina Zuccon Martić.

Na temelju zapažanja muzejskih pedagoginja Kristine Pavlović iz Muzeja Dvor Veliki Tabor i Maline Zuccon Martić iz Muzeja za umjetnost i obrt iz Zagreba te drugih muzejskih djelatnika Etnografskog, Školskog, Arheološkog muzeja te Muzeja Trakošćan o ponašanju posjetitelja u muzeju, knjižničarke Danica Barbir Masar iz OŠ Trnjanska, Anđelka Golub iz OŠ Bukovac i Slavica Knezović iz OŠ Retkovec su na ŽSV školskih knjižničara 29. kolovoza 2018. u OŠ Josipa Račića sastavile Bonton u muzeju.

Bonton u muzeju je grafički uredila Karin Werner Klement iz male tvornice ideja. Za ilustraciju su korištene ikone sa icons8.com.